Teamen
Het is altijd weer mooi om te zien hoe makkelijk we als personen schakelen tussen “wij winnen” en “zij verliezen”. Uiteindelijk zijn we natuurlijk allemaal winnaars en is verliezen geen optie en zeker niet iets om mee te koop te lopen. Recent waren we met een aantal verkoopcollega’s bij de voetbalwedstrijd Nederland-Hongarije in de Arena. Wat een sfeer vanaf de eerste minuut en wat een doelpuntenregen. Fantastische wedstrijd met ruime zege voor Nederland en een hossende oranje menigte in en daarna rondom het stadion. WIJ hebben gewonnen en WIJ gaan naar Brazilië. Oké, in een stadion is het dichterbij dan vanaf de luie stoel voor de televisie. Maar wat was dan mijn bijdrage aan de winst van team Van Gaal / Van Persie ? Olé, Olé en We are the Champions zingen, klappen, juichen en meerdere malen de wave. Ondanks de euforie was mijn bijdrage aan de winst van ONS Oranje maar nihil. En het schijnt dan ook nog dat een reis naar Brazilië lastig wordt maar bovenal heel duur. Dus wordt het uiteindelijk toch ZIJ gaan naar Brazilië en ik zit voor de buis. De teamprestatie van Oranje hoort thuis bij alle spelers in het veld en op de bank, Louis van Gaal en zijn staf.
Hoe zit dan nu eigenlijk binnen uw organisatie? Worden al uw opdrachten en nieuwe klanten ook gevierd als teamprestatie of is het vooral het feestje van de verkoper of de directeur?
Wat veelal onderschat wordt is het vieren van het succes wat behaald is, de nieuwe klant, de opdracht, de projectoplevering etc. Hiermee wordt nogmaals benadrukt dat van offerte tot factuur, het kopje koffie bij ontvangst tot het jas aanreiken bij vertrek, van presentatie tot aanvullende mail, van projectplan tot werkbon, van inkoop tot pakbon, allemaal meetelt bij het behaalde succes.
Ik denk terug aan maandagmiddag: Mijn compagnon Egbert komt terug met een blik van euforie op onze verkoopafdeling en zegt “de deal is binnen”. Al weken zijn we bezig met een grote prospect die met 81 gebruikers de FlevoCloud in kan. Na een voorselectie staan we samen met een veel grotere aanbieder in de finale. Een presentatie van onze oplossing in Zeewolde geeft de doorslag. De ontvangen aandacht, oog voor details, het inlevingsvermogen, de referenten en onze creativiteit hebben de nieuwe klant laten kiezen voor ons als winnaar. Een mooie teamprestatie die we morgen intern gaan vieren met 34 gebakjes en een kop koffie.
|