Bent u wel eens teleurgesteld geraakt over een aankoop?
Waarschijnlijk is het antwoord op de bovenstaande vraag ook bij u direct JA. Waardoor komt het eigenlijk dat u toen teleurgesteld was? Vaak komt de belofte uit het reclamespotje, de website of van de verkoper in de praktijk niet uit. U twijfelt eerst en denkt: “Ben ik dan niet duidelijk geweest, heb ik het verkeerd gehoord of gelezen…” Als u vragen stelt aan de leverancier van het product of de dienst, dan komen de rookgordijnen, ontkenningen en kleine lettertjes naar voren.
Hoe heeft u dit zelf geregeld voor uw eigen klanten ? Beleven zij wat u ze belooft ? Om dit te weten te komen, is er een snelle en eenvoudige oplossing: Vraag het aan ze!
U besteedt vast veel tijd en geld aan marketing. U adverteert, flyert, u heeft een website, gebruikt Social Media en promoot uw bedrijf op beurzen. U geeft de klant een advies, de specificaties, een offerte of gewoon de prijs. Als u “beet heeft” dan bestelt de klant bij u en dan moet er ingekocht worden, gepland, geproduceerd en geleverd. De factuur is dan het sluitstuk van “de deal”.
Bij Loko sluiten we alle ICT projecten bij klanten af met een eindoplevering. Samen met de klant kijken we naar de invulling van de opdracht. Is wat aan de voorkant is beloofd ook echt waargemaakt ? Wat kon beter ? Zijn er nog openstaande punten ? Zijn er aanvullende of nieuwe behoeftes ontstaan ? Kortom een enorme kans om een “debiteur” naar ambassadeur te transformeren en de organisatie op een hoger niveau te brengen. Die tevredenheid van onze klanten is te lezen op onze website. Als ambassadeurs van onze organisatie vertalen zij de beleving van onze belofte. Als ondernemers stellen wij in jaarplannen allemaal geld beschikbaar voor marketing. Maar in dit budget wordt vaak geen geld gereserveerd voor onderzoek naar klantbeleving. Het verschil tussen beloven en beleven is maar één letter, maar voor veel bedrijven een mismatch. Durf je klant te vragen naar zijn ervaring en doe er je voordeel mee. |