Als je inmiddels 30 jaar in de ICT werkzaam bent denk je ook nog wel eens terug aan hoe het ging voordat er Internet was. In de praktijk kwam dit neer op 80% van je tijd op pad naar klanten en leveranciers om informatie te verzamelen. De rest van je tijd ging op aan brieven en offertes opstellen, die dan voor 18.00 uur op de bus moesten voor verzending. Als je geluk had dan kreeg je binnen een week reactie. Bellen deed je vooral op kantoor omdat de mobiele telefoon simpelweg nog niet bestond.
Een andere tijd met andere gewoontes. Tegenwoordig krijg je nadat je mail hebt ontvangen en niet binnen een uur hebt gereageerd al een WhatsApp bericht van je klant of collega. Dagelijks ervaren we het Internet en de bijbehorende informatiestroom als een verademing. Vanaf het moment dat we opstaan tot het tijdstip waarop we ons laatste bericht versturen vanaf de bedrand, zijn we Online.
Maar wat betekent altijd en overal Online voor u en uw organisatie ?
- Allereerst de beschikbaarheid van het Internet via een verbinding zoals glasvezel, xDSL, kabel, Wifi of 4G. Als de afhankelijkheid groot is, zal dit dubbel uitgevoerd moeten worden. Valt de ene verbinding weg dan pakt de andere lijn het automatisch over.
- Uw applicaties en uw ICT omgeving dienen geschikt te zijn om Online te kunnen werken. Vaak wordt dit opgelost door een inbelverbinding, Terminal Server, Citrix, VPN of tegenwoordig steeds vaker via Cloudoplossingen.
- Goede interne afspraken maken over een snelle reactie op vragen via website, webshop, mail, telefoon of Social Media.
- Duidelijke vermelding van uw contactgegevens en openingstijden op uw website of webshop.
- Uw medewerkers / collega’s dienen bereid te zijn om in ploegen te werken zodat er een ruime fysieke bezetting is op kantoor of werkplaats.
- Een calamiteiten telefoonnummer beschikbaar hebben waar dag en nacht op gebeld kan worden door uw klant bij een probleem met een product of dienst die u verkoopt.
Altijd en overal Online is dus niet alleen een kwestie van techniek maar ook cultuur en discipline binnen een organisatie. Daar waar het 10 jaar geleden nog lukte om tussen 08.30 en 17.00 uur “open” te zijn en tussen de middag het bandje van de lunchpauze af te spelen, is het vandaag de 24 x 7 economie waar we in mee moeten. Omdat de prospect, klant, de markt, de economie dit wil. Doen we hier niet of niet snel genoeg aan mee, dan is het einde van uw organisatie al snel in zicht. Het klinkt wellicht hard en kort door de bocht, maar de voorbeelden zijn volop aanwezig. Kijkt u maar naar de lokale detailhandel die het vaak moeilijk heeft ten opzichte van de florerende Webshop aanbieders.
Als je vandaag doet wat je gisteren deed, ben je morgen out of business. Durf te veranderen !
|